torsdag, januari 22, 2009

Förkyld, orkeslös och rastlös!

Trött som få och förkyld!! Bläää! Vill inte och orkar inte göra något idag.. men samtidigt så vill jag ändå göra nått.. hur nu det går ihop??
Meja sitter stundtals här breve mig och tittar på babbies som hon säger. Teletubbies. :-)
Meja har börjat prata mer å mer men det mesta är ju ren turkiska för oss. Men på nått konstigt sätt så fattar vi ändå det mesta hon vill ha sagt!
Hon pratar inte mycket men däremot så fattar hon sååå mkt! Hon är såå duktig!
Här är en lista på vad hon kan hittils.. som jag kommer ihåg att hon kan.

ofta
ja
nej
mamma/mami
pappa/pappi
titta
baba - bada
discha - ducha
kissa
bajs
macka
kaka
sluta
vovve
tabbatibbitabbi/babbis - teletubbies
titta på tv
bila - bil / åka bil
äta
hej daa / hej då!
sitta, sitta dä
Liam - mila
nana, inging - välling (sova)

Det är en massa fler ord men som jag inte kan komma på nu. Fyller på den efterhand.

Mejas 18mån koll är den 10 februari så då får vi veta vikt och längd. Jag gissar på att hon väger 13,2kg och är 86 lång. Men jag kan ha fel ;-)

V22

Jag mår fortfarande otroligt bra och känner knappt av att jag är gravid! Skönt!
om man nu inte räknar med att böja sig framåt är inte lika lätt samma som resa sig från hukad ställning. Andfåddhet (för minsta lilla ibland!) Och jag är tröttare än vanligt.
Lille bönan verkar ha det gott där inne.. sparkarna känns starkare och starkare.. men fortfarande är det mycket lugnare i magen än med Meja. man kan ju alltid hoppas på en lite lugnare krabat denna gången?? hahaha mmm sure! Men våran "TUR" så är hen lika vild å galen som alla de andra! ;-) Precis som det ska vara ;-)

Magen den växer och många reagerar på att den är så STOR! jaja ovanligt då.. precis så sa alla med Meja med.. samma frågor denna gången..
Kan det vara två där inne?
Ska du snart ha? (eeeh.. nä.. då undrar jag.. är jag verkligen såååå stor????)
osv. osv. *suck*

Min graviditet - BF Tis 3 jun 2009
Uträkning utgår från dagens datum: Tors 22 jan 2009.
Din graviditet startade Ons 27 aug 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Ons 10 sep 2008 (ägglossningen).

Du är på dag 149 av 280. (53,2%).
Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 1 full dag (v21+1).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 3 jun 2009
Du har 131 dagar kvar till förlossning.

Vecka 22 - 21 jan - 27 jan 2009
Kroppen: Vissa MVC håller ett sk. informtionsmöte för gravida runt den här tidpunkten. En dietist brukar gå igenom vad man bör äta och vad man ska undvika, men man brukar få en broschyr hemskickad redan i början av graviditeten så att man inte äter något skadligt. Arbetsterapeut och sjukgymnast brukar också vara med på mötet och informera om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Man kan t.ex få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.

Barnet: Från och med den 22:a veckan kallas det lilla livet "barn" istället för "foster". Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Barnet dricker och kissar som en del av fostervattnets rening.

Igår kväll var jag på bio med min bror Kevin och såg förhandsvisningen på Mammuth.
Den var helt ok faktiskt och riktigt mysigt att bara spendera lite tid med honom själv. Det blir ju tyvärr inte så ofta. Kevin tyckte nog syrran var lite smågalen och snurrig bakom ratten ;-) hahaha är ju inte så van vid att köra inne i stan och gps:n var ju inte riktigt med den heller. Helt plötsligt var vägen avspärrad av vägarbeten och man fick inte varken svänga till höger eller vänster! Men jag var lite busig och svängde vänster ändå för att komma någonstans! Tur att de på högersida hade rött! Även om jag är lite ovan bakom ratten, (har ju bara haft körkort i 2½mån) så gjorde jag rätt bra ifrån mig. (fråga inte vad Kevin tyckte ;-)) haha
Men gud va trött jag var när jag åkte hem. Det blev hög musik och sång på väg hem ;-) haha tur att jag var ensam!!!

Nu ska jag hänga upp tvätten och lägga Meja. Sen blir det sitta på soffan och läsa mina två tidningar som jag köpte för några dagar sedan.. kanske jag får läst de idag! ;-)
Sen lunch: stuvade makaroner och varmkorv och klura på vad vi ska äta till middag. (tur att Robert kommer hem tidigare idag! ;-))
Vi hörs senare.. jag ska ju vara med och tävla på en massa tävlingar igen! ;-)
kram på er!

Egentid är dyrbar tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar