torsdag, oktober 18, 2012

Dåligt bloggande och vecka 18 idag! :-)

Fy va dålig jag är på detta! Men det vet ni ju redan ;-)
Idag går jag in i vecka 18! Helt otroligt va tiden går fort samtidigt känns det så segt då jag väntar på att få komma till Rutinultraljudet som är den 29 oktober! DÅ går tidet lååångsamt! Längtar så! Vill gärna få veta vad könet är om vi får det. Jag gissar på kille!

Är sjukskriven just nu för foglossning och ischias. Den 8 november är det dags att börja jobba igen. Jag hoppas det kommer att gå! Men som det ser ut just nu så känns det svårt.
Är jag lugn och gör inga större ansträngningar så funkar det bra. Jag känner av det hela tiden när jag går och sitter men det är något som man står ut med. Däremot så fort jag går längre stunder och om jag grejar mycket så värker det!!

Det händer inte särskilt mycket. Jag går hemma eller försöker göra lite små grejer som ut och promenera eller ut på små utflykter med mina små som får vara hemma med mig. Tre dagar i veckan går de på dagis i 5 timmar.



Bild lånad från Babycenter.com




Nu är bebisen ungefär 12 centimeter lång i sitthöjd och väger knappt 200 gram. Bröstkorgen rör sig ut och in vid andning (även om det är fostervatten som bebisen 'andas'). Blodkärl syns fortfarande genom den tunna huden och öronen har flyttats dit de ska sitta, men de är ännu lite utstående.

Om du väntar en flicka, så kan det vara intressant att veta att hennes slida, livmoder och äggledare nu finns på plats. Om du väntar en pojke, så är de yttre könsorganen tydliga. Men det går inte nödvändigtvis att se bebisens kön - en del verkar vilja behålla det för sig själva genom att inta positioner som gör att det inte syns. 


Nu kan du börja känna dig yr om du ligger på rygg, så försök ligga i sidläge eller åtminstone lutad åt sidan lite. Orsaken till yrseln är att livmodern kan trycka på venen som för blod tillbaks till hjärtat. Använd gärna kuddar som stöd mellan benen, under höften, eller bakom ryggen om du tycker det känns skönt.




Jag blir inte yr så ofta men andfådd däremot för minsta lilla! Jag vaknar minst 3-4 gånger om natten för att kissa eller för att jag vrider och vänder på mig. Det värker och gör ont i höfter och rygg.

På söndag är det tänkt att vi ska åka till Ullared för lite shopping. Jag hoppas innerligt att jag kommer att klara av att gå där. Jag får vila så mycket det går. Men detta är nödvändigt för oss alla. Barnen är i stort behov av kläder och finns det bra mammakläder där så får det bli några plagg till mig med.

Får se om det blir julklappar denna gången eller om vi väntar. Det hade ju vart bra att börja redan nu men det är pengarna som styr.
Lite bebisgrejer blir det iaf. :-)

Ha en härlig kväll! Nu går jag och lägger mig! Puss




 ♥

2 kommentarer:

  1. Åh så fin du är! och jättefin blogg, kraaaam. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh men tack! Detsamma :-) kram på dig med

      Radera