torsdag, oktober 04, 2012

V 16 idag då :-)

Idag går jag in i v16 :-)
Magen den börjar växa sig fram mer och mer. Inte bara fläsket som syns nu tror jag ;-) Kilorna exploderar uppåt. Jag kommer sluta som en valross även denna gången!! Men det är bara att kämpa sig ner igen sen efteråt. Nu vet jag ju att jag klarar det men lite jävlar anamma! :-)

Bild lånad från babycenter.com

Nu är bebisen ungefär lika stor som en avokado, kring 10 cm lång i sitthöjd och väger cirka 100 gram. Under de kommande veckorna kommer en växtspurt äga rum, då bebisen dubblar sin vikt och blir längre.

Bebisar är lekfulla både i och utanför magen. Din bebis har kanske upptäckt sin allra första leksak – navelsträngen – som kan vara rolig att dra i och klämma på. Även om bebisen ibland kan klämma tillräckligt hårt för att minska syretillförseln, behöver du inte vara orolig för att den ska hålla tag så länge att det orsakar skada.

Bebisen håller huvudet mer upprätt nu och ögonen sitter närmare varandra. Cirkulationssystemet och urinvägarna fungerar som de ska och bebisen drar in fostervatten i lungorna och andas ut det igen. Fostervattnet och fosterhinnorna fungerar också som en vätskefylld 'kudde' som skyddar bebisen inne i livmodern.

Ibland kan det göra ont i sidorna av kroppen när du gör plötsliga rörelser. Ligamenten på båda sidor av livmodern och bäckenet sträcks i takt med att bebisen växer. Det är helt normalt, men om det inte ger med sig utan fortsätter några dagar, eller förvärras, bör du prata med din barnmorska.

(info kopierad från babycenter.com)
*****

Jag kan säga att denna graviditet har inte vart som mina andra. Fick ont i ryggen för ett par-tre veckor sedan och det har bara blivit värre. Nu är jag hemma från jobbet för att jag klarar inte av att gå längre stunder utan att det värker jättemycket. Jag kan inte sitta upprätt länge. Kan inte stå stilla heller för länge då gör det ont med.
Har vart hos sjukgymnasten två gånger nu och fått lite tips. Men det tar inte bort värken jag har tyvärr. Har fått det konstaterat att det är med all sannorlikhet foglossnig. Alla symtom visar på det.
Känns lite surt att vara hemma och känna sig helt värdells helt enkelt. Vad jag än gör så gör det ont.
Så just nu går det bara inte jobba. Hoppa in och ut ur bilen. Gå upp och ner för trappor. Jobbar mest ensam och det är tungt många gånger. Får dåligt samvete för jobbets skull men jag måste tänka på mig och min kropp. Min familj.
Jag ska orka med att ta hand om allt här hemma med. Självklart gör Robert mycket med! Inte så jag menar, men jag har varken tålamodet eller samvetet att bara ligga på soffan och glo när det är så mycket som ska göras.
 Jag hoppas verkligen att detta är något övergående och blir bättre. Jag VILL ju jobba!


Hoppas ni har en härlig torsdag!
Min spenderar jag största delen med att ligga ner och vila.




1 kommentar:

  1. Men vännen! Jag hade ingen aning om att du är gravid igen, grattis!!!! Så roligt! :-) kramar

    SvaraRadera